Poets- en voedingsadvies​

Naast het verzorgen van tanden met 'gaatjes' , is het ook de taak van de tandarts om U advies te geven zodat in de toekomst problemen aan de tanden kunnen vermeden worden.

Iedereen weet dat je goed moet poetsen en snoep moet mijden maar hieronder wil ik daar nog wat dieper op in gaan.

 

Poetsadvies 

Een goede mondhygiëne is de basis van een adequate tandverzorging en

vaak ook de gemakkelijkste manier om uw gebit gezond te houden.​

1.

Probeer dagelijks 2 maal te poetsen.

3.

Bij jonge kinderen is het aangewezen dat de ouders regelmatig nog eens napoetsen.

5.

Tandenpoetsen met een elektrische borstel mag zeker ook bij kinderen, het is vaak zelfs gemakkelijker om goed te poetsen.

8.

Vervang  1 maal per seizoen je tandenborstel

2.

Een poetsbeurt duur 2 minuten.

4.

Gebruik een tandenborstel aangepast aan de grootte van het kind.

6.

Hoeveelheid tandpasta ter grootte van een erwt is meer dan voldoende.

7.

Gebruik ook tandpasta aangepast aan de leeftijd van het kind, vooral de fluorideconcentratie is belangrijk:

  • tot 2 jaar : 500-1000 ppm

  • 2-6 jaar : 1000-1450 ppm

  • vanaf 6 jaar : 1450 ppm

 

Voedingsadvies 

Het ontstaan van gaatjes in de tanden is een ingewikkeld chemisch proces. Eenvoudig uitgelegd komt het erop neer dat suikers in de tandplaque omgezet worden in zuren die je tandbeen aantasten. Naast het verwijderen van tandplaque door tandenpoetsen, is het dus belangrijk om suikers te mijden.

Suikers volledig mijden is bijna onmogelijk, in bijna alle etenswaren zitten suikers.

Meer nog, zonder suikers kan ons lichaam niet functioneren.

Elke keer als je eet of drinkt wordt je gebit aangevallen en wordt het glazuur vatbaarder voor gaatjes. Maar als de tanden nadien wat rust krijgen en je niets meer eet of drinkt, kan het glazuur zich herstellen. Hier zorgt ons speeksel voor. Speeksel werkt deze aantasting tegen en buffert zowel de suikers als de zuren. 's Nachts heb je wel veel minder speekselproductie dus is het belangrijk om voor het slapen goed de tanden te poetsen en nadien niets meer te eten en enkel water te drinken, zodat er dan geen aantasting is. 

 

Iedereen weet dat er in snoep veel suikers zitten maar veel etenswaren bevatten 'verborgen suikers'. Voornamelijk frisdranken, fruitsappen en sportdranken bevatten veel van deze suikers. Dranken die op het eerste gezicht gezond lijken, kunnen je tanden zeker ook aantasten.

 

Naast het hoge suikergehalte zijn deze frisdranken ook nog vaak erg zuur. Tandglazuur dat te veel in onmiddellijk contact komt met deze zuren lost langzaam maar zeker op en jammer genoeg is dit proces onomkeerbaar. Dit heet erosies.  Fluoridehoudende tandpasta kan dit probleem vertragen, het maakt het glazuur sterker en minder zuur oplosbaar.

Extra informatie over dit onderwerp kunt U ook vinden op de site van Glimlachen.be

De boodschap is dus:

1.

Beperk het aantal eetmomenten tot 5x:

  • 3 hoofdmaaltijden

  • 2 tussendoortjes  

2.

Een glas frisdrank bij het eten is geen enkel probleem, maar probeer tussendoor water te drinken.

3.

Uw kind 's avonds in bed enkel water te drinken geven.